kompetencje przyszłości future skills

Czego się uczyć w 2025 i do 2030? Future skills

“Średnio pracownicy mogą spodziewać się, że dwie piąte (39%) ich obecnych zestawów umiejętności zostanie przekształcone lub stanie się przestarzałe w okresie 2025–2030.” Saadia Zahidi Managing Director World Economic Forum

Już jest! Nowy raport “The Future of Jobs Report 2025” przygotowany przez Światowe Forum Ekonomiczne (World Economic Forum) to jedno z najbardziej cenionych opracowań, które wyznacza globalne trendy w zakresie zmian na rynku pracy, rozwoju kompetencji oraz przyszłych potrzeb gospodarczych. To już kolejna edycja tego przełomowego raportu, który od 2016 roku służy jako kompas dla liderów biznesu, organizacji edukacyjnych i instytucji publicznych, pomagając im lepiej zrozumieć, jakie kompetencje będą kluczowe w nadchodzących latach.

Raport opiera się na szczegółowych badaniach i analizach przeprowadzonych wśród ponad 1000 firm reprezentujących 22 branże i zatrudniających ponad 14 milionów pracowników w 55 gospodarkach świata. Raport dostarcza nie tylko danych, ale także cennych prognoz dotyczących ewolucji miejsc pracy i umiejętności w perspektywie do 2030 roku.

Zobaczmy co nam przynosi!

Kompetencje 2025

“Myślenie analityczne pozostaje najbardziej pożądaną podstawową umiejętnością wśród pracodawców, przy czym siedem na dziesięć firm uznaje je za kluczowe w 2025 roku. Następnie wymieniane są odporność, elastyczność i zwinność, a także przywództwo i wpływ społeczny.”

Podobnie jak w dwóch poprzednich edycjach tego raportu, myślenie analityczne pozostaje najważniejszą umiejętnością, której szukają pracodawcy. Tuż za nią plasują się takie kompetencje jak odporność, elastyczność i zwinność, a także przywództwo i zdolność wywierania wpływu społecznego, co podkreśla istotną rolę umiejętności adaptacyjnych oraz współpracy w dynamicznym środowisku pracy. Kreatywne myślenie, jak również motywacja i samoświadomość, zamykają pierwszą piątkę najbardziej pożądanych kompetencji.

Ta kombinacja umiejętności kognitywnych, pewności siebie oraz zdolności interpersonalnych wskazuje na oczekiwanie, że przyszłe kadry zawodowe będą elastyczne, innowacyjne i otwarte na współpracę. Sukces w środowisku zawodowym ma opierać się zarówno na zdolności do rozwiązywania problemów, jak i na osobistej odporności.

Listę dziesięciu najważniejszych umiejętności uzupełniają znajomość technologii, empatia i aktywne słuchanie, ciekawość i ciągłe uczenie się, zarządzanie talentami oraz orientacja na obsługę i satysfakcję klienta. Te zdolności, odzwierciedlające równowagę pomiędzy biegłością technologiczną, kompetencjami interpersonalnymi, inteligencją emocjonalną oraz zaangażowaniem w rozwój osobisty, pokazują, że pracodawcy oczekują od pracowników harmonijnego łączenia umiejętności twardych i miękkich, aby skutecznie funkcjonować w zmieniającym się środowisku pracy.

Kompetencje rosnące w siłę 2025-2030

“Najbardziej wyróżniające się umiejętności odróżniające rosnące od zanikających miejsc pracy obejmują odporność, elastyczność i zwinność; zarządzanie zasobami i operacjami; kontrolę jakości; programowanie oraz znajomość technologii.”

Z perspektywy pracodawców, kolejne pięć lat przyniesie dynamiczny wzrost znaczenia umiejętności technologicznych. Na czoło wysuwają się sztuczna inteligencja (AI) i Big Data, uznawane za kluczowe dla przyszłości rynku pracy. W ślad za nimi rośnie zapotrzebowanie na umiejętności związane z sieciami, cyberbezpieczeństwem i szeroko rozumianą biegłością technologiczną. Obok kompetencji technologicznych coraz bardziej doceniane są umiejętności kreatywnego myślenia oraz cechy społeczno-emocjonalne, takie jak odporność, elastyczność, zwinność, a także ciekawość i chęć do ciągłego uczenia się.

Na liście umiejętności zyskujących na znaczeniu znalazły się również przywództwo i zdolność wywierania wpływu społecznego, zarządzanie talentami, myślenie analityczne oraz dbałość o kwestie środowiskowe.Te kompetencje odzwierciedlają potrzebę posiadania zespołów, które potrafią skutecznie przewodzić, zarządzać talentami i adaptować się do nowych wymagań.

Kluczowe kompetencje 2030

Treść artykułu
Nazwa rysunku: Core skills in 2030. Źródło: World Economic Forum.

Patrząc na prognozy dotyczące roku 2030, powyższy rysunek rzuca światło na kluczowe priorytety rozwoju kompetencji, zestawiając obecne kluczowe umiejętności z tymi, które zyskają na znaczeniu w przyszłości.

Jeśli zastanawiasz się jakie kompetencje nabywać lub rozwijać oto moja podpowiedź i…

Złota 7 Kompetencji Przyszłości 2030

  • Myślenie analityczne
  • Odporność, elastyczność i zwinność
  • Znajomość technologii
  • Ciekawość i uczenie się przez całe życie
  • Kreatywne myślenie
  • Przywództwo i wpływ społeczny
  • AI i Big Data

oraz…

Diamentowa 5 Soft Future Skills 2030

  • Myślenie analityczne – Najważniejsza kompetencja według pracodawców, która pozostanie kluczowa w 2030 roku. Jest fundamentem rozwiązywania problemów i podejmowania decyzji.
  • Myślenie kreatywne – Rośnie na znaczeniu, ponieważ innowacyjność i nowe sposoby podejścia do wyzwań są niezbędne w zmieniającym się środowisku pracy.
  • Odporność, elastyczność i zwinność – Uznawane za jedną z podstawowych cech pracowników przyszłości, szczególnie w kontekście zmienności rynku i technologii.
  • Ciekawość i uczenie się przez całe życie – Kompetencja, która zyskuje na znaczeniu wraz z rozwojem technologii i koniecznością nieustannego zdobywania nowych umiejętności.
  • Przywództwo i wpływ społeczny – Kluczowe w zarządzaniu zespołami oraz w prowadzeniu organizacji w złożonym i dynamicznym świecie.

Te pięć umiejętności doskonale ilustruje rosnące znaczenie kompetencji miękkich w świecie, który coraz bardziej zależy od technologii i automatyzacji. Choć umiejętności twarde pozostają nieodzowne, to właśnie umiejętności miękkie stają się fundamentem sukcesu zarówno jednostek, jak i organizacji.

W dynamicznie zmieniającym się otoczeniu, gdzie technologia przejmuje rutynowe zadania, kompetencje takie jak myślenie analityczne, kreatywność, odporność, przywództwo i ciekawość pozwalają ludziom odnajdywać się w sytuacjach wymagających adaptacji, współpracy i innowacyjności. To one umożliwiają budowanie zespołów, rozwijanie kultury organizacyjnej i dostosowywanie strategii do nieprzewidywalnych wyzwań.

Umiejętność efektywnego komunikowania się, zarządzania relacjami, rozwiązywania problemów oraz uczenia się przez całe życie staje się kluczowym czynnikiem decydującym o sukcesie w erze cyfrowej.

To właśnie te kompetencje pozwolą Nam zachować ludzką przewagę w świecie zdominowanym przez technologie.

Jako ekspert od kompetencji przyszłości, wiem już, w którym kierunku będą zmierzały moje szkolenia i praca z klientami. Moją misją jest wspierać umiejętności i kompetencje (w Polsce jednak funkcjonuje rozgraniczenie tych pojęć, które w retoryce raportu zacierają się), które są i będą fundamentem sukcesu 2025-2030.

A Ty? Czy wiesz już, jakich kompetencji potrzebujesz, by sprostać wyzwaniom przyszłości? Czy jesteś gotowy, aby zainwestować w swój rozwój i zdobyć przewagę na rynku pracy? Jeśli nie, czas zacząć działać. Przyszłość zaczyna się już dziś!

Analfabetami XXI wieku będą ci, którzy nie umieją się uczyć, oraz ci, którzy nie są w stanie oduczyć się tego, czego już się nauczyli i uczyć się na nowo.” Alvin Toffler

Z życzeniami dobrego rozwoju 😉

Katarzyna Galas-Koba

Bibliografia:

World Economic Forum. The Future of Jobs Report 2025. Insight Report. Genewa: World Economic Forum, 2024.